Asiakaspalvelu 09 68 999 888 | Myynti 08 4152 4000 asiakaspalvelu@mustalinja.fi

Sosiaalisen median kautta lähes kaikkien tietoisuuteen noussut Jounin Kauppa on Ylläksen Äkäslompolossa sijaitseva kyläkauppa. Kauppias Sampo Kaulanen toivoo kaupastaan tunnetumpaa kuin Vesa Keskisen Tuurin kyläkaupasta. Siihen ollaan jo hyvää vauhtia matkalla, Facebookissa kaupan sivuilla on seuraajia jo yli 420 000.

Sosiaalisessa mediassa toteutetut tempaukset, kuten ilmaisten tuotteiden ja rahan arpominen, ovat monien mielestä pähkähulluja. Kaulanen itse on kuitenkin huomannut niiden olevan tehokkaita, ja että niillä pystyy sitouttamaan ihmisiä sekä herättämään potentiaalisten yhteistyökumppaneiden kiinnostuksen. Facebookin käyttäminen päämarkkinointikanavana luo myös tiivistä ja henkilökohtaista vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa, minkä hän kokee piristävänä.

Yhteydenottoja potentiaalisilta yhteistyökumppaneilta tulee päivittäin kymmeniä. ”Meitä halutaan hirveesti mukaan kaikkeen, resurssit ei kuitenkaan riitä. Lähdetään sellaiseen tekemiseen mukaan mikä tuntuu kivalta, ja mistä mekin saadaan jotain irti” Kaulanen kertoo. Yhteistyö yritysten kanssa tulee olla brändiin sopivaa.

”Yhteistyökumppanin tulisi olla jonkin näköinen edelläkävijä ja ennen kaikkea tuoda lisäarvoa bisnekselle”.

Kaulanen valitsee kumppaneiksi sellaisia yrittäjiä, jotka ovat erilaisia, erottautuvia ja positiivisessa mielessä hulluja, kuten hän itsekin on. ”Huomasin heti Musta-Pekan toimitusjohtajan tavatessani, että tähän projektiin on kiva lähteä mukaan.”

Yhteistyötiedustelujen lisäksi kauppaan tulee luonnollisesti paljon muitakin yhteydenottoja, niin tuote-edustajilta kuin asiakkailta. Kiirettä on etenkin sesonkiaikana kun turistit saapuvat Lappiin. Lomalaiset soittelevat usein kyselläkseen esimerkiksi aukioloaikoja. ”On hyvin kriittistä, että pystymme vastaamaan kaikkiin puheluihin. Jos emme vastaa, niin pahimmassa tapauksessa asiakas jättää tulematta. Kauppa on kuitenkin se väylä mistä rahaa tulee” Kaulanen selittää. Vastaaminen on tärkeää myös palvelutyytyväisyyden kannalta.

”Emme halua asiakkaiden ajattelevan, että on ihan turha soittaa, kun ei sieltä kuitenkaan vastata”.

Kiirettä on etenkin sesonkiaikana kun turistit saapuvat Lappiin. Sesonkiajan kiirettä kuvaa hyvin se, että työntekijöiden määrä lähes kolminkertaistuu. ”Puhelunohjausjärjestelmän tulee siksikin olla yksinkertainen käyttää, että sesonkityöntekijöiden perehdyttäminen onnistuisi helposti ja nopeasti”.

Miksi Jounin kauppa valitsi Mustalinjan?

Entinen puhelinvaihde oli suurelta teleoperaattorilta ja työntekijöiden mukaan kankea käyttää. Mustalinjan käyttöönotto on sujunut sulavasti ja saanut työntekijöiltä positiivista palautetta. Kaulanenkin kertoo kokevansa käytön yksinkertaiseksi ja sujuvaksi. ”Ennen piti muistaa tietyt numerosarjat joita näpyttää, kun halusi yhdistää puheluita muille. Se oli todella vaikea systeemi, kun enhän minä meinaa muistaa omia salasanojakaan” hän naureskelee.

Mustalinjan käyttöönotto toteutettiin nopealla aikataululla, jotta sen käyttö tulisi tutuksi ennen sesonkikiireitä. Kaulanen arvostaa kuinka helposti projekti sujui. ”Lyötiin kättä päälle ja se oli suurinpiirtein siinä” hän toteaa. Kaulasen odotukset Mustalinjan aikaansaamista hyödyistä olivat kovat. Toistaiseksi hän kertoo kuitenkin olevansa erittäin tyytyväinen. 

”Aika on rahaa ja Mustalinja säästää meidän aikaa.”

Tutustu muihin asiakastarinoihin >>