Asiakaspalvelu 09 68 999 888 | Myynti 08 4152 4000 asiakaspalvelu@mustalinja.fi

Mustalinja II

OHJEET

LATAA KÄYTTÖOHJE PDF-MUODOSSA »

Sisäänkirjautuminen: Mikäli sovellus pyytää uudelleenkirjautumaan toimi näin

  1. Syötä puhelinnumerosi sille annettuun kenttään ja paina nappia ”Lähetä minulle pin-koodi”
  2. Odota, että saat pin-koodin tekstiviestinä puhelimeesi. Syötä viestissä oleva kuusinumeroinen pin-koodi sille annettuun kenttään.
  3. Paina lopuksi Valmis

Kuva 1. Syötä puhelinnumerosi sovellukseen.

 

Kuva 2. Syötä Pin-koodi sovellukseen.

PUHELIMEN PERUSNÄYTTÖ JA KUVAKKEIDEN MERKITYKSET

Kuva: Mustalinjan perusnäyttö.

Kuva: Mustalinjan perusnäyttö.

 

Asetukset-ratas:
Asetukset -valikko löytyy täältä. Täältä valitaan esimerkiksi ulospäin näkyvä numero sekä ne jonot, joissa käyttäjä on mukana.


 

 

Läsnäolotilan valinta:
 Valittu läsnäolotila-valinta näkyy tästä. Lisäksi napauttamalla läsnäolotilaa, päästään vaihtamaan läsnäolotilasta toiseen.


 

 

Raportiikka, oikea yläkulma: Tästä kuvakkeesta pääsee tarkastelmaan yrityksen puheluliikenteen raportiikkaa.


 

 

Ylhäällä valikko ”kaikki, käsittelemättömät, omat”:
Tästä valikosta näet jonoittain joko koko yrityksen puhelinliikenteen tai kaikki käsittelemättömät puhelut jonoittain. Omat -valikko näyttää vain käyttäjän puhelut, mikäli käytössä on Mustalinja SIMkortti.


 

Vihreä pallo merkitsee sitä, että puheluun on vastattu.


 

X-merkki tarkoittaa ohisoittoa. Ohisoitettu puhelu on käsitelty, sillä soittaja on tavoittanut henkilön yrityksestä soittamalla hänelle suoraan numeroon. Lisätietoa ohisoitosta »


 

Check-merkki tarkoittaa käsiteltyä puhelua. Puhelu on käsitelty, mikäli esim. soittaja on soittanut useita puhelua yrityksen kutsunumeroon Tällöin soittamalla takaisin Mustalinjan kautta, kaikki saman soittaja vastaamattomat puhelut muuttuvat käsitellyiksi. Merkinnän voi tehdä myös manuaalisesti.


 

Punainen ympyrä merkitsee sitä, että puheluun ei ole vastattu eikä sitä ole ehditty käsitelemään. Puhelu vaatii toimenpiteitä.


Näppäin-kuvake alla:
 Soittaminen Mustalinja-sovelluksella tapahtuu tämän kuvakkeen kautta. Sieltä voit myös tarkastaa yrityksen muiden käyttäjien läsnäolotilat.

ASETUKSET: Ulospäin näkyvän numeron valinta

Asetukset -valikko löytyy Puheluloki-näkymän vasemmasta yläkulmasta, hammasratas-kuvaketta painamalla.

Avautuvassa näkymässä on neljä kohtaa: numerotyyppi, yritysnumero, jonojen hallinta ja tietoja. Lisäksi näkymän alareunassa on Kirjaudu ulos -valikko.

Asetuksia voi tarkastella tai muuttaa napauttamalla oikeaa kohtaa Asetukset -valikossa.

a)Numerotyyppi / ulospäin näkyvän numeron valinta (gsm- vai yritysnumero)

Tämä valinta määrittää, näkyykö Mustalinja-sovelluksen kautta ulospäin soittaessa gsm-numero vai yritysnumero.

Ulospäin näkyvä numero valitaan:

– paina Numerotyyppi -kohtaa asetuksissa

– valitse joko gsm-numero tai yritysnumero.

b) Yritysnumero / Ulospäin näkyvän yritysnumeron valinta

Yritysnumero-valikossa määritetään, mikä yritysnumero näkyy ulospäin Mustalinja-sovelluksen kautta soitettaessa.

Ulospäin näkyvä yritysnumero valitaan:

– paina Yritysnumero -kohtaa asetuksissa

– valitaan haluttu yritysnumero avautuvasta valikosta painamalla sitä.

Esimerkiksi:

Valikkoon avautuu huolto, myynti ja asiakaspalvelu. Käyttäjä on asiakaspalvelun jonossa jolloin ulospäin soitettaessa käytetään asiakaspalvelun numeroa. Käyttäjä painaa asiakaspalvelu -kohtaa, jolloin ulospäin näkyvä yritysnumero on valittu.

Huom! Tämä valinta tulee tehdä aina ennen puhelun aloittamista

c) Tietoja -valikosta näet lisätietoja Mustalinja-sovelluksesta, esimerkiksi tiedon mikä versio Mustalinja-sovelluksesta on käytössä kyseisessä mobiilaitteissa.

 

ASETUKSET: Jonojen hallinta

Puhelujonoihin liittyminen ja niistä poistuminen / Puhelujonoissa Vapaana-läsnäolotilassa olevien käyttäjien määrä

Jonojen hallinta -valikossa voidaan liittyä ja poistua yrityksen puhelujonoista.

Jonojen hallinta -valikossa on listattu kaikki yrityksen puhelujonot, esimerkiksi myynti, huolto ja asiakaspalvelu. Mikäli jonon nimen perässä lukee sana ”Ylivuoto”, siirtyy saapuva puhelu ko. jonoon vain, mikäli ensisijaisessa jonossa olevat käyttäjät eivät ehdi vastaamaan puheluun.

Kuva: Jonojen hallinnan näkymä

Kuva: Jonojen hallinnan näkymä

Esim. Asiakas soittaa yrityksen Myynti-numeroon, jolloin puhelu soi Myynti-jonossa. Jos Myynti-jonossa mukana olevat käyttäjät eivät ehdi vastaamaan, siirtyy puhelu soimaan ennalta määritetyn ajan jälkeen Myynti Ylivuoto -jonoon. Mikäli puheluun ei ehditä lainkaan vastaamaan, saa soittaja takaisinsoitto-tiedotteen ja puhelu näkyy punaisella merkittynä Mustalinja-puhelulokeissa.

Jonojen hallinta -valikon vasemmassa reunassa lukee jonon nimi, esim. Huolto. Puhelujonon nimen on nähtävissä reaaliajassa ko. puhelujonossa olevien käyttäjien lukumäärä. Jos yrityksessä on 20 Mustalinja-käyttäjää, joista 4 on vapaa-läsnäolotilassa ja mukana Myynti-jonossa, rivillä näkyy: Myynti 4/20.

Puhelujonoon voi liittyä jonon nimen kohdalla, oikeassa reunassa olevalla valitsimella.

Kun valitsimen osoitin on oikealla ja sen väri vihreä, käyttäjä on mukana jonossa.

Kun valitsimen osoitin on vasemalla ja sen väri harmaa, käyttäjä ei ole mukana jonossa. 

Mustalinja-mobiilivaihteeseen määritellään ennen käyttöönottoa kaikille käyttäjille mm. seuraavat asiat:

-missä yrityksen numerossa puhelu ensimmäisenä soi

-kuinka kauan saapuva puhelu soi ennen kuin soittaja saa takaisinsoitto-tiedotteen tai puhelu siirtyy seuraavaan jonoon

-yrityksen aukioloajan mukaan määritetyt puheluohjaukset

Mikäli haluat muuttaa näitä asetuksia, niin olethan yhteydessä joko yrityksesi yhteyshenkilöön tai Mustalinja-asiakaspalveluun

SOITTAMINEN: Puhelun soittaminen ja yhdistäminen

Mustalinja-sovellus avautuu puheluloki-näyttöön.

Puheluloki -näytössä on nähtävissä käyttäjän läsnäolotila (yläreuna) sekä Mustalinja-puheluloki. Mustalinja-puhelulokiin käyttäjä voi eritellä näkyviin joko yrityksen puhelut, vain käsittelemättömät puhelut tai ainoastaan omat puhelut.

Mikäli käytössä on MustalinjaSIM-kortti, Mustalinja-puhelulokissa on nähtävissä niin yritysnumeroon kuin käyttäjän gsm-numeroon saapuneet sekä soitetut puhelut.

Puhelun soittaminen Mustalinja-sovelluksella

  • avaa Mustalinja-sovellus
  • paina pyöreää, näppäin-kuvaketta näytön alareunassa
  • avautuvan näkymän yläreunassa on Kontaktit ja Näppäimet -valikko

 

Kontaktit -valikossa:

Voi hakea yhteystietoa hakutoiminnolla tai käyttää Jaettuja ja Osoitekirjassa olevia, tallennettuja kontakteja.

Kuva: Mustalinjan kontaktit-näkymä.

Kuva: Mustalinjan kontaktit-näkymä.

Jaetut kontaktit ovat yrityksen Mustalinja-käyttäjiä. Lisäksi tässä valikossa on nähtävillä muiden käyttäjien reaaliaikainen läsnäolotila.

Osoitekirjan yhteystiedotovat käyttäjän mobiililaitteen osoitekirjaan/SIM-kortille tallennettuja yhteystietoja.

Puhelu tapahtuu klikkaamalla joko Mustalinja-käyttäjää (Jaetut) tai yhteystietoa (Osoitekirja). Näytön alareunaan avautuu valikko, josta valitaan soittotapa. Soittotavaksi valitaan joko gsm-numero tai yritysnumero. Lisäksi valikosta voi lähettää tekstiviestin. Klikkaamalla haluttua soittotapaa, Mustalinja kysyy vielä vahvistuksen, jonka jälkeen puhelu alkaa.

Kuva: Mustalinjan näppäimet-näkymä.

Kuva: Mustalinjan näppäimet-näkymä.

Näppäimet -valikossa:

Näppäimet -valikossa puhelu tehdään vastaavalla tavalla kuin puhelimen omalla puhelin-sovelluksella. Näppäin -valikkoon näppäillään haluttu puhelinnumero, jonka jälkeen painetaan alareunan vihreää luuri-kuvaketta.


Puhelun yhdistäminen

Mustalinja-sovelluksessa yhdistetään puhelu avaamalla Mustalinja-sovellus käynnissä olevan puhelun aikana. Mustalinja-sovelluksen voi avata puhelun aikana seuraavasti:

  1. paina mobiililaitteen koti-näppäintä (yleensä sijoitettu puhelimen alareunaa, keskelle) tai uudemmissa iOS-järjestelmissä pyyhkäisemällä alhaalta ylös
  2. siirry puhelimen sovellus-valikkoon
  3. Paina Mustalinja-sovelluksen kuvaketta, jolloin sovellus aukeaa

Mustalinja-sovellus aukeaa suoraan Yhdistä-toimintoon puhelun ollessa käynnissä. Näkymän yläreunassa on Siirto-painike.

Siirto-painiketta klikkaamalla voit yhdistää puhelun valitsemalla yhteystiedon joko jaetuista (yrityksen Mustalinja-käyttäjät) tai osoitekirjasta.

LÄSNÄOLOTILAN VALINTA

Mustalinja-mobiilivaihteessa on olennaista, että käyttäjällä on valittuna tilanteen mukainen läsnäolotila. Tällöin voidaan tehokkaimmin varmistaa asiakaspalvelun hyvä laatu sekä lyhyt vastausaika yritykseen soittaville, sillä puhelut ohjautuvat läsnäolotilojen perusteella Vapaana-tilassa oleville käyttäjille. 

Kuva: Läsnäolotilan valinta

Kuva: Läsnäolotilan valinta.

Käyttäjän läsnäolotila näkyy Mustalinja-sovelluksen puheluloki-näkymässä. Läsnäolotila sijaitse näkymän yläreunassa, jossa läsnäolotilaa kuvaa pyöreä kuvake sekä teksti, esim. vihreä kuvake ja teksti: VAPAA.

Valittua läsnäolotilaa voi muuttaa läsnäolotilan kuvaketta napauttamalla. Tällöin  avautuu valikko, josta käyttäjä voi valita tilanteeseen sopivan läsnäolotilan. Mikäli valitaan läsnäolotilaksi muu kuin Vapaa, niin vahva suositus on määrittää läsnäolotilan kesto valikon alareunasta.

Oma tila -kohtaan käyttäjä voi kirjoittaa vapaamuotoisen tilapäivityksen. Oma tila -valinta vastaa mobiilivaihteen toiminnassa lomalla- tai poissa-valintaa.

Mustalinja-mobiilivaihteeseen määritellään ennen käyttöönottoa kaikille käyttäjille, kuinka puhelut ohjautuvat, mikäli käyttäjä valitsee läsnäolotilaksi Lomalla. Mikäli haluat tarkistaa tai muuttaa näitä asetuksia, niin olethan yhteydessä joko yrityksesi yhteyshenkilöön tai Mustalinja-asiakaspalveluun

 

Kysy lisää!

 

ratkaisut@mustapekka.fi

tel. 08 4152 4000

Nahkatehtaankatu 2, 3 Krs.
90130 Oulu