Usein kysyttyä – FAQ

Tälle sivulle on kerätty usein kysyttäjä kysymyksiä. Mikäli sinua askarruttaa Mustalinjan suhteen jonkin, mihin et löydä vastausta tältä sivustolta, ota yhteyttä myyntiin puh. 08 4152 4000 tai laita kysymyksesi tulemaan yhteydenottolomakkeella »

  • Mustalinja-mobiilivaihteen käyttöä varten tarvitaan periaatteessa vain puhelin ja toimiva sim-kortti. Kaikki yrityksen liittymät voidaan liittää Mustalinja-mobiilivaihteen toimintaan ja näin ohjata yritykseen saapuvia puheluja niihin toivotulla tavalla, esimerkiksi aukioloaikojen mukaan.

    Mustalinja-mobiilivaihteessa on paljon erilaisia toiminnallisuuksia ja ne kaikki saadaan jokaisen käyttäjän käyttöön Mustalinja-sovelluksella. Sovellusta varten käytössä pitää olla Android- tai iOS -älypuhelin.

    Mustalinja-sovelluksella käyttäjä voi hallita omaa läsnäolotilaa sekä liittyä tai poistua yrityksen eri soittojonoihin. Lisäksi sovelluksen avulla käyttäjä voi nähdä reaaliaikaisesti yrityksen puhelulokin, kaikki vastatut ja vastaamattomat puhelut sekä ohisoitot. Sovelluksesta saa myös reaaliaikaista raportointia yrityksen puhelinliikenteestä.

    Mustalinja-sovelluksen lataamista varten tarvitaan tunnukset joko Googlen Play-kauppaan (Android) tai App-storeen (iOS). Ohjeet sovelluksen lataamiseen löytyy ohjeet-sivulta »

  • Mikäli käyttäjä vaihtaa puhelinta, niin hänen tarvitsee ainoastaan ladata Mustalinja-sovellus omasta sovelluskaupasta ja kirjautua sen jälkeen uudestaan sisään Mustalinja-sovellukseen omalla puhelinnumerollaan.

  • Mustalinja-sovelluksen avulla voit aina valita puhelinnumeron joka näkyy soittaessa vastaanottajalle. Ulospäin näkyvän numeron valinta tehdään Mustalinja-sovelluksen asetuksissa.

    Mikäli yrityksessä käytetään aina soittaessa tiettyä numeroa, esim. 09- tai 010-aikuista numeroa, niin ulospäin näkyvä numero voidaan asettaa vakiona kaikille käyttäjille.

    Esimerkki:
    Hotelli Höyhen on Mustalinja-asiakas ja heillä on kaksi yritysnumeroa, joihin asiakkaat soittavat. Toinen numero on vastaanoton, toinen myyntipalvelun.

    Minna on hotellin työntekijä ja hän työskentelee vastaanotossa ja myyntipalvelussa. Työpisteen mukaan, Minna voi valita Mustalinja-sovelluksen asetuksista kummalla numerolla hän milloinkin soittaa asiakkaille. Tällöin Minna soittaa asiakkaille samalla numerolla, mihin asiakkaat ovat alunperin soittaneet ja samalla vahvistetaan yrityksen markkinoinnissa käyttämiä yhteystietoja.

  • Voit. Mikäli käytössäsi on Mustalinja-liittymä eli puhelimessasi on MustalinjaSIM-kortti, niin voit yhdistää myös omaan gsm-numeroosi saapuvan puhelun.

    Mikäli käytössäsi on toisen operaattorin liittymä, niin voit yhdistää yritysnumeroon tai TLA-numeroon (esimerkiksi 08- tai 09-alkuiset puhelinumerot) saapuvat puhelut.

  • Kyllä. Mikäli käytössäsi on Mustalinja-liittymä eli puhelimessasi on MustalinjaSIM-kortti, niin voit yhdistää myös soittamasi puhelun.

  • Mikäli Mustalinja-sovelluksen puhelulokissa vastaamattoman puhelun kohdalla on merkintä X, kyseessä on ns. ohisoitto. Tällöin asiakas on ensin soittanut yrityksen yleiseen numeroon, esimerkiksi huolto tai myynti, saamatta vastausta. Tämän jälkeen asiakas on soittanut suoraan jollekin yrityksen henkilökunnasta, ja puheluun on silloin päästy vastaamaan. Tällöin Mustalinjan -puhelulokiin ilmestyy merkiksi X, jolloin tiedetään, että asiakkaan soittoon on jo reagoitu yrityksessä eikä siihen tarvitse soittaa uudelleen.

    Esimerkki:
    Autoliike Uusi Kaara Oy on Mustalinja-asiakas. Yrityksellä on käytössään myymälän numero 08 444 555, johon asiakkaat soittavat. Jokaisella myyjällä on myös oma 08 -alkuinen numero, jonka voi halutessaan antaa asiakkaalle.
    Pekka Piili on ollut jo pitkään Uusi Kaara Oy:n asiakas. Nyt Pekka haluaisi vaihtaa autoa ja soittaa heti autokuumeen herättyä Uusi Kaara Oy:n myymälän numeroon. Juuri sillä hetkellä kaikki myyjät ovat varattuina eikä kukaan pääse vastaamaan Pekan soittoon. Pekka kuitenkin muistaa, että sai edellisen auton oston yhteydessä erään myyjän suoran numeron ja soittaakin siihen, vaikka muistelee, että kyseinen myyjä jäi eläkkeelle jokin aika sitten. Pekan puheluun vastaa nyt myyjä-Mikko, joka on uusimpia Uusi Kaara Oy:n myyjiä. Mustalinjan ansiosta myyjän numero on edelleen käytössä, vaikka nykyään siihen vastaava myyjä on uusi talossa. Lisäksi kaikki myyjät näkevät Mustalinja-sovelluksesta, että Pekka hoitaa autokuumettaan jo Mikon kanssa, eikä hänelle tarvitse soittaa enää uudestaan takaisin.

  • Läsnäolotila kannattaa aina valita tilanteen mukaan oikeaksi. Näin Mustalinja-mobiilivaihde toimii todellisten resurssien mukaan ja ohjaa puhelut oikeille henkilöille, oikeaan aikaan. Käyttäjä pystyy myös itse esimerkiksi keskittymään tärkeään kokoukseen tai lomailemaan rauhassa, kun puhelut ohjautuvat toiselle henkilölle ilman, että puhelin edes pirisee.

    Lisäksi tila-valikon valinnat näkyvät koko organisaatiolle Mustalinja-sovelluksen kontaktit-valikossa. Näin voidaan nähdä työkaverin reaaliaikainen tilanne – onko hän vapaa, kokouksessa tai lomalla. MustalinjaSIM-kortilla näet myös kaikissa päätelaitteissa, mikäli henkilö on puhelimessa. Tämä voi olla hyödyksi esimerkiksi puhelua yhdistäessä tai päivystys-tehtävissä tai silloin, kun halutaan nähdä, että asiakkaiden soittoihin on vastaamassa riittävä määrä henkilökuntaa (soittojonojen resurssointi).

    Läsnäolotilan valinnassa voi käyttää joko valmiiksi määriteltyjä tiloja tai Oma tila -valikkoa. Voit itse määritellä oman tilasi ja sen keston. Läsnäolotilat hallitsevat käyttäjäkohtaisesti vaihteeseen rakennettuja toimintoja. Tällaisia toimintoja ovat esimerkiksi lomatiedote tai puhelun automaattinen ohjaus tuuraavalle henkilölle tai toimipisteeseen.

  • Mustalinja-SIM-kortit toimivat joko DNA:n tai Telian verkossa. Jos et tiedä, kummassa verkossa korttisi on, kysy yrityksesi puhelinvastaavalta.

    Katso tästä roaminghinnat:

    Roaming-hinnat DNA:n verkossa »
    Roaming-hinnat Telian verkossa »

  • Soittajan tunnistus on maksullinen ominaisuus 1.1.2020 alkaen ja sen käyttö vaatii MustalinjaSIM-kortin.

    Mikäli soittajan tunnistus -atoiminto ei toimi, kannattaa tarkistaa seuraavat puhelimen asetukset:

    a) Kun käyttäjä avaa Mustalinja -sovelluksen ensimmäistä kertaa, Mustalinjan näytöllä näkyy kysymys: ”Saako Mustalinja soittaa ja hallinnoida puheluja?”
    Mustalinja-sovelluksen toiminta edellyttää toiminnon sallimista.

    b) Jos sovellus on jo asennettu, tarkista sen asetukset:

    iPhone
    1. Avaa puhelimen asetukset
    2. Valitse Puhelin -valikko
    3. Seuraavaksi valitse puheluiden esto ja tunnistaminen
    4. Salli, että Mustalinja saa tunnistaa puhelut

    Android
    Android -puhelimista pitää käydä seuraavat asetukset läpi:
    1. Mustalinja-sovelluksen alkunäytöllä, vasemmassa yläkulmassa, sijaitsee hammasratas-ikoni, josta siirrytään Asetukset-valikkoon.
    2. Valitse kohta ”Tarkista oikeudet”Avautuvasta näkymästä voi tarkistaa, että Mustalinja -sovelluksella on seuraavat oikeudet:
    – Mustalinja saa hallinnoida puheluja, soitonsiirtoja ja näyttää numerohaun tuloksia
    – Mustalinja saa lukea ja lähettää osoitekirjaan tallennettuja yhteystietoja palvelimelle
    – Mustalinja-sovelluksella on oikeus olla näytöllä päällimmäisenä

    Tarvittavat oikeudet Mustalinja -sovellukselle pääsee antamaan ko. kohdan yhteydessä olevasta vihreästä painikkeesta.

    Lisäksi kannattaa poistaa akun virrankulutuksen optimointi Mustalinja-sovellukselta. Pääset muuttamaan asetusta ko. kohdan yhteydessä olevasta vihreästä painikkeesta

    c) Fonecta Caller -sovellus:

    Mustalinja-sovellus ei tue yhteiskäyttöä Fonecta Caller -sovelluksen kanssa

    d) Lisäksi kannattaa poistaa akun virrankulutuksen optimointi Mustalinja-sovellukselta. Pääset muuttamaan asetusta ko. kohdan yhteydessä olevasta vihreästä painikkeesta.

    Mikäli Soittajan tunnistus -toiminto ei näistä huolimatta toimi, kannattaa olla yhteydessä Mustalinja -asiakaspalveluumme. Yhteystiedot löydät täältä ›› Mustalinja-asiakaspalvelumme auttaa kaikissa Soittajan tunnistus -toimintoon sekä muissa Mustalinja-palveluun liittyvissä asioissa arkisin klo 8.00 – 16.00.

    Mustalinjan iOS päivittyy lähiaikoina toiminnallisuus, joka mahdollistaa sekä puhelujonon tunnistamisen että soittajan tunnistuksen. Tämä toiminnallisuus on jo osittain käytössä Android -puhelimissa.

  • Mikäli yritys kerää henkilötietoja, tulee siitä informoida asiakasta. Ohessa tietosuojavaltuutetun kannanotto, joka koskee mm. puhelujen nauhoittamista: 

    “Henkilötietojen keräämisestä (mm. nauhoittamisesta) on aina informoitava keskustelukumppania. Tapa jää rekisterinpitäjän harkintaan. Tietojen keräämisestä voidaan kertoa joko puhelun alussa tai jo aiemmin esimerkiksi sopimuksessa, johon asiakassuhde perustuu. Pelkkä maininta verkkosivuilla ei riitä, koska tieto ei näin välttämättä tavoita kaikkia.”

    https://tietosuoja.fi/usein-kysyttya-puhelut

  • Kyllä. Lähtökohta on, että yrityksen pitää huolehtia siitä, että kaikki yrityksen numeroon soittavat kuluttajat tietävät puhelun hinnan. Hinta pitää siis kertoa aina, kun numero mainitaan esimerkiksi mainoksissa, luetteloissa, sopimusehdoissa tai verkkosivuilla.

    Lue lisää mm. asiakaspalvelunumeroita koskevista ohjeistuksista täältä:
    https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/asiakaspalvelun-maksullisuus/

    Yritysten pitää myös informoida asiakasta, mikäli yrityksen palvelununumeroon soittaminen on maksullista, tietyillä ehdoilla (lisäveloitus). Ohessa lyhyesti ohjeistus palvelunumeron lisämaksun ilmoittamisesta:

    Aikaperusteisesti laskutettavat palvelut
    “Palveluryhmien I ja II vähintään 2,30 euroa minuutilta maksavien ja palveluryhmien III ja IV vähintään 1,15 euroa minuutilta maksavien palveluiden alussa tulee olla hintatiedote. Hintatiedote saa maksaa palvelun käyttäjälle enintään normaalin puhelumaksun, jos se on teknisesti mahdollista.”

    Palveluryhmät:

    1) palveluryhmä I: yleishyödylliset palvelut;
    2) palveluryhmä II: asiointipalvelut;
    3) palveluryhmä III: ajanvietepalvelut;
    4) palveluryhmä IV: aikuisviihdepalvelut.

    Tapahtumaperusteisesti laskutettavat puhelinpalvelut

    Kaikissa palveluluokissa vähintään 2,30 euroa maksavien palveluiden alussa on oltava hintatiedote.

    Lisätietoja
    Maksullisten puhelinpalveluiden eettinen lautakunta,
    https://www.mapel.fi/eettiset_saannot/hinnoittelu_laskutus_ja_enimmais/
  • Mustalinja-palvelu on kehitetty niin, että jokainen käyttäjä voi hallinnoida omalta osaltaan mobiilivaihdeteen toiminnallisuuksia sovelluksen tai selainversion kautta. Käyttäjät voivat päivittää läsnäolotilan, liittyä tai poistua jonoista, asettaa lomavastaajan sekä tarkastella raportiikkaa omista puheluista.

    Mustalinja -palvelussa on lisäksi saatavilla raportoinnin ja jononhallinnan Admin -käyttäjäprofiilit. Admin -käyttäjäprofiililla on mahdollista mm. tarkastella koko organisaatiosta tarkempaa puheluraportiikkaa tai manuaalisesti muuttaa jonoissa olevien käyttäjien jonotilaa (aktiivinen/passiivinen).

    Admin -käyttäjäprofiilit voidaan lisätä käyttäjälle Mustalinja-asiakaspalvelusta. Käyttäjälle voidaan lisätä joko raportoinnin- tai jonohallinnan Admin, tai molemmat Admin -käyttäjäprofiilit.

    Admin -käyttäjäprofiilien lisäyspyynnöt voi laittaa sähköpostitse Mustalinja-asiakaspalveluun. Lisäyspyyntöä varten pitää ilmoittaa:

    -Yrityksen
    -Käyttäjän nimi
    -Käyttäjän puhelinnumero
    -Mikä tai mitkä Admin -käyttäjäprofiilit käyttäjälle lisätään